Saune: Koje su zdravstvene prednosti

Saune se koriste na stotine tisuća godina i još uvijek su popularne. Mnogi ljudi uživaju sjediti u sauni i opuštati se.

Provoditi vrijeme u sauni može vam dati dobar osjećaj, a možda dobijete i dodatne zdravstvene prednosti iznad same relaksacije.

Što je sauna?

Sauna je tipično soba zagrijana na između 70 i 100 stupnjeva. Tradicionalne finske saune obično uključuju suho grijanje. Relativna vlažnost najčešće je između 10 i 20 posto, no postoje i tipovi sauna gdje je vlažnost viša. Turske saune uključuju veće razine vlage, primjerice.

Korištenje sauna može podići temperaturu kože na, ugrubo, 40 stupnjeva. Kako temperatura raste, tijelo se počinje jače znojiti. Otkucaji srca podižu se kako tijelo pokušava ostati svježe. Nije neobično da u kratko vrijeme koje provedemo u sauni, čovjek izgubi oko pola litre znoja.

Vrste sauna

Postoji nekoliko vrsti sauna temeljem toga kako je soba zagrijana. Ove vrste uključuju iduće saune:

  • Saune na drva: Drvo se koristi za zagrijavanje soba sauna i stijena sauna. Saune na drva često su niske vlage i visokom temperaturom.
  • Električno grijane saune: Slično kao kod drvenih sauna, električno grijane saune imaju visoku temperaturu i nisku vlažnost. One koriste električne grijače, koje su pričvršćene za pod kako bi zagrijale sobu saune.
  • Infracrvena soba: Infracrvene saune razlikuju se od drvenih i električni grijanih sauna. Posebne lampe koriste svjetlosne valove kako bi zagrijale tijelo čovjeka, ne cijelu sobu. Soba saune svejedno se zagrije, no temperature su tipično niže nego u drugim saunama. Obično, infracrvene saune su na oko 60 stupnjeva.
  • Parna soba: Parne saune nisu tradicionalne saune, no još uvijek se ponekad nazivaju saunama zbog sličnih učinaka. Umjesto da koriste suhu toplinu, parna soba uključuje visoku vlažnost i vrućinu vlage.

Potencijalne zdravstvene prednosti saune

Bez obzira na to kako se sauna zagrijava ili kolika je razina vlage, učinci na tijelo su slični. Kada čovjek sjedi u sauni, njegovi otkucaji srca se povećavaju, a krvne žile šire. To povećava cirkulaciju.

Učinci na tijelo od korištenja saune mogu imati neke zdravstvene prednosti. Povećana cirkulacija može pomoći smanjiti bol u mišićima, poboljšati kretnje zglobova i olakšati bol artritisa. Vrućina u sauni može promovirati opuštanje, što može popraviti osjećaje blagostanja.

Potencijalni zdravstveni učinci korištenja saune mogu biti smanjeni rizik od smrti od kardiovaskularnih bolesti. Jedna studija provedena u Finskoj pratila je 2.315 muškaraca u dobi od 42 do 60 godina kroz 20 godina. Od tih ispitanika, ukupno 929 je umrlo od bolesti srca, bolesti koronarnih arterija ili iznenadne srčane smrti. Sudionici su također kategorizirani po tome koliko često su koristili saunu, uključujući jednom tjedno, dva do tri puta tjedno i četiri do sedam puta tjedno.

Nakon što su se istraživači morali prilagoditi na kardiovaskularne rizične faktore, povećano korištenje saune bilo je povezano sa smanjenim rizikom od smrtonosnih kardiovaskularnih bolesti.

Sudionici koji su koristili saunu dva do tri puta tjedno doživjeli su iznenadnu srčanu smrt 22 % manje od onih koji su saunu koristili jednom tjedno.

Rezultati su bili i veći kod muškaraca koji su koristili saunu češće. Oni koji su koristili saunu četiri ili više puta tjedno doživjeli su trenutnu srčanu smrt 63 % manje od onih koji su koristili saunu jednom tjedno.

Ideja je da sjedenje u sauni može imati kardivaskularne učinke slične umjerenom vježbanju. Broj otkucaja srca može se povećati do 150 otkucaja u minuti tijekom korištenja saune. Kada se broj otkucaja srca poveća, ono pumpa više krvi u tijelu. Cirkulacija se povećava na sličan način kako utječe i vježbanje.

Druga je teorija da korištenje saune može poboljšati funkciju stanica u srcu. Stanice koje oblažu arterije igraju ulogu u količini krvi koja teče prema srcu. Poboljšane funkcije tih stanica također mogu potaknuti rad srca.

Učinak smanjenja razina stresa pri većem korištenju saune može pomoći smanjiti kardiovaskularne događaje. Sve u svemu, kada je riječ o kardiovaskularnim učincima, potrebno je više istraživanja kao bi se saznalo postoji li konačna veza između korištenja saune i smanjenja smrtnosti od bolesti srca.

Dok studije mogu biti obećavajuće, korištenje saune ne bi trebalo zamijeniti program vježbanja kako bi srce ostalo zdravo. Više je dokaza koji podupiru prednosti redovnog vježbanja.

Zdravstveni rizici i mjere opreza

Prema American Heart Association, korištenje saune u umjerenim količinama čini se da je sigurno za većinu ljudi. Prebacivanje između vrućih sauna i hladne vode u bazenu nije preporučljivo, jer može povisiti krvni tlak.

Obzirom da korištenje saune može uzrokovati pad krvnog tlaka, ljudi s niskim krvnim tlakom trebali bi razgovarati sa svojim liječnikom kako bi bili sigurni da je korištenje saune za njih sigurno. Ljudi koji su nedavno imali srčani udar također bi trebali razgovarati sa svojim doktorom prije nego koriste saunu.

Jedan od najvećih rizika u provođenju vremena u sauni je dehidracija zbog gubitka tekućine od znojenja. Ljudi s određenim stanjima, poput bolesti bubrega, mogu biti u većem riziku od dehidracije. Povećane temperature također mogu dovesti do vrtoglavice i mučnine kod nekih ljudi.

Koraci koje bi trebalo poduzeti kako bi se izbjegli ovi negativni učinci na zdravlje uključuju sljedeće:

  • Izbjegavati pijenje alkohola. Alkohol može povećati rizik od dehidracije jer uzrokuje da tijelo izgubi više vode kroz mokrenje.
  • Ograničiti vrijeme provedeno u sauni: Nemojte potrošiti više od 20 minuta u isto vrijeme u sauni. Ljudi koji nikada nisu koristili saunu trebali bi uzeti u obzir da ograniče svoje vrijeme u sauni na oko 5 do 10 minuta. Kako se navikavaju na toplinu, polako mogu povećavati vrijeme na oko 20 minuta.
  • Piti puno vode: Bez obzira na vrstu saune koju koriste, važno je nadomjestiti tekućinu koja se gubi uslijed znojenja. Ljudi koji provode vrijeme u sauni trebali bi piti oko dvije do četiri čaše vode nakon što koriste saunu.
  • Izbjegavati saunu ako: Ljudi koji su bolesni trebali bi pričekati da ozdrave prije nego koriste saunu. Trudnice ili ljudi s određenim medicinskim stanjima, poput niskog krvnog tlaka, trebali bi pitati savjet svog doktora prije korištenja saune.

Zdravstveni mitovi oko sauna, hidromasažnih kadi i parnih soba

Iako možda postoje potencijalni zdravstveni benefiti od provođenja vremena u saunama, postoji i nekoliko mitova. Jedan mit koji uključuje saunu je da znojenje može ukloniti toksine iz tijela.

Točno je da se znojenje događa tijekom korištenja saune, no ne postoji znanstveno istraživanje koje dokazuje da znojenje detoksificira tijelo. Znoj nije sačinjen od toksina. Toksini poput alkohola, žive i aluminija uglavnom se uklanjaju od strane bubrega, jetre i crijeva.

Još jedan mit o korištenju saune je da dovodi do mršavljenja. Moguće je izgubiti pola kilograma nakon korištenja saune, no gubitak je uslijed gubitka tekućina, ne masti. Težina će se nadomjestiti čim čovjek pojede ili popije nešto.

[box type=”shadow” align=”” class=”” width=””]Posebna pogodnost za vjerne čitatelje portala
Lijecnik.hr i Ljekarnik.hr – Svi koji su pročitali ovaj tekst na dar dobivaju poklon bon od 10 %
popusta za naručivanje na našem web shopu Ljekarnik.hr na sve proizvode bez obzira na
akciju, a sve do 27. listopada, koji Vam vrijedi za kupnju na Ljekarniku. Promo kod vrijedi
mjesec dana bez obzira na iznos naružbe, a kako bi ste iskoristili popust potrebno je odabrati
proizvode, dodati ih u košaricu i prije plaćanja unijeti navedeni promo kod.

Vaš promo kod: [highlight color=”yellow”]HVALANAČITANJU[/highlight]

[/box]

 

 

Izvor: Medical News Today

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.