Korisnici invalidskih kolica češće će poginuti u prometnim nesrećama

Korisnici invalidskih kolica u većem su riziku da  poginu u sudaru s automobilom od drugih pješaka, analiza je podataka američkog istraživanja o sudarima.

Pješaci u invalidskim kolicima će 36% češće umrijeti u sudarima od drugih pješaka. Rizik muškaraca u invalidskim kolicima da pogine u sudaru s automobilom pet je puta veći od rizika žene u invalidskim kolicima da pogine u sudaru s automobilom, piše Reuters.

No, rezultati sugeriraju da bi urbanisti trebali razmisliti i o sigurnijim pješačkim zonama dok bi vozači trebali biti svjesni da se ljudi u invalidskim kolicima ne mogu kretati niti reagirati na isti način kao i oni, rekao je suautor studije John Kraemer iz Odjela za sustav zdravlja na Sveučilištu Georgetown u Washington, D.C.

‘Sasvim je moguće da su ljudi koji koriste invalidska kolica u većem riziku od smrti ukoliko su u ulozi pješaka, jer vozači će ih manje vidjeti, kočiti, te će se zaustaviti sporije: jer biti niže prema tlu znači da korisnike invalidskih kolica mogu pogoditi izravnije ili iz razloga što neki korisnici invalidskih kolica imaju već postojeće medicinske osjetljivosti’. No, bez obzira na razloge zbog kojih korisnici invalidskih kolica mogu biti osjetljiviji, isto tako i vozači mogu prihvatiti poruku koja se odnosi na njih, rekao je.

‘Obratite pažnju, ne pišite poruke na mobitelima i ograničite brzinu’, rekao je Kraemer. ‘No također zapamtite da postoje i biciklisti i pješaci s invaliditetom koji se ne mogu kretati na isti način kako to očekuju vozači’.

Samo u SAD-u, gotovo 5. 000 pješaka ubijeno je, a 76.000 je ozlijeđeno na javnim cestama svake godine, napisali su Kraemer i suautor Connor Beton u časopisu BMJ Open Acces.

Kako bi procijenili koliko ranjivi korisnici invalidskih kolica mogu biti u automobilskim nesrećama, istraživači su gledali podatke od 2006. do 2012. iz National Highway Traffic Safety Administration’s Fatality Analysis Reporting system, koji se temelji na policijskim izvješćima sudara, kao i podacima iz novinskih izvješća o nesrećama.

Istraživači su izračunali da je oko 528 pješaka korisnika invalidskih kolica ubijeno u sudarima tijekom studije, stopa smrtnosti koja je za trećinu viša za korisnike invalidskih kolica nego generalnu populaciju ubijenih u cestovnom prometu.

Gotovo polovina fatalnih nesreća dogodi se na raskrižjima i oko 39% tih sudara dogodilo se u mjestima bez ikakvih kontrolnih uređaja u prometu, kao što su semafori, otkrila je analiza. Među sudarima na raskršćima, 48% uključuje pješake u invalidskim kolicima na zebrama, dok zebre nisu bilo dostupne u 18% slučajeva. U 21% sudara vozači nisu uspjeli na vrijeme reagirati, dok su u oko 78% sudara otkrivena nastojanja vozača da izbjegne sudar. Korisnici invalidskih kolica nisu bili dovoljno vidljivi u oko 15% incidenata.

Studija je možda podcijenila udio smrtnih slučajeva koji uključuju invalidska kolica, priznaju autori. To je iz razloga što motorizirani skuteri nisu ubrojeni kao invalidska kolica u analizi jer prema dostupnim podacima nije bilo dovoljno informacija da se odvoje mopedi od medicinskih pomagala.

Još nedostaje i dio podataka koja je vrsta invalidskih kolica uključena u te nesreće, istaknuo je Rory Cooper, direktor Human Engineering Research Laboratories na Sveučilištu Pittsburg u Pennsylvaniji.

Sveukupno, korisnici invalidskih kolica mogu biti osjetljiviji na sudare od ostalih pješaka jer se teže kreću u kraćem vremenskom periodu ili zbog toga što se moraju kretati kolnikom jer nedostaje nogostupa. Također moguće je i da ljudi koji koriste motorizirana invalidska kolica mogu biti spretniji u izbjegavanju sudara bolje nego korisnici manualnih invalidskih kolica, rekao je Cooper.

Kako bi ostali sigurni, korisnici invalidskih kolica mogu izbjegavati prelazak na raskršćima kada nemaju dovoljno vremena ili zatražiti pomoć kako bi raskršće prešli brže, naveo je Cooper. Reflektirajuća odjeća također im može pomoći. U svemu tome, vozači trebaju više obratiti pažnju na kretanja pješaka i vozača u prometu oko njih.

‘Vozači bi trebali voditi računa o korisnicima invalidskih kolica na cestama i tretirati ih kao sporo pokretljive bicikliste’.