Kavoljupci, čija će biti zadnja? Kavu treba piti kada organizam naloži, ne vi!

Poznanica iz osnovnoškolskih dana napisala je, kada sam postavila pitanje ‘Koliko vas ujutro ne može profunkcionirati bez kave?’ da jedino zube bez kave ujutro može oprati. Druga, kolegica s bivšeg posla rekla je da dan bez kave kao da nije niti započeo. Neki su odgovorili da su pokušali, no uzaludno, jer su doživjeli snažnu glavobolju, što sam jednom probala i sama i doživjela isto. Ima i onih koji su prošli prvo mentalno pa fizičko odvikavanje, do apsolutnih zenova kojima je sasvim svejedno popiju li prvu jutarnju kavu ili ne. Pravim je kavopijama nezamislivo započeti dan bez ovog napitka. Osobno, od onih sam koje ne mogu odgovoriti na najbenignije pitanje prije nekoliko gutljaja crne turske kave. No, što kažu istraživanja o tome kada popiti prvu jutarnju kavu?

Prema napravljenim studijama, 60% Amerikanaca spada u ovu grupu – grupu koja ne može započeti dan bez šalice vruće kave. No, znanstvenici imaju primjedbi po pitanju ‘tajminga’ prve kave. Kavoljupci možda i neće biti oduševljeni, no uporište definitivno postoji.

Kortizol kao prirodni regulator budnosti

Cirkadijurni ritam je unutarnji, biološki 24satni hormonalni ciklus organizma koji regulira naše spavanje ili budnost tijekom dana. Među ostalim, kontrolira proizvodnju kortizola, hormona koji nas prirodno drži budnima, piše Fastcompany.

Kolizija kortizola i kave doprinosi izgradnji tolerancije na kofein

Konzumiramo li kavu, ili neki oblik kofeina tijekom najveće proizvodnje kortizola, znanstvenici tvrde da će u tom slučaju učinak kofeina ne samo biti umanjen tijekom tog vremena, već će i naše tijelo izgraditi toleranciju na njegove učinke. To znači da će nas manje ‘dizati’ čak i onda kada ćemo kavu biti u pravo vrijeme.

Kada je optimalno doba za ispijanje kave?

Kod ljudi koji se bude između 6 i 8 sati ujutro razine kortizola tijekom ranih jutarnjih sati rastu, a počinju padati oko 9.30. Ponovno, razine rastu pa padaju oko podne pa opet oko 17.30 padaju. To bi značilo da je optimalno doba za ispijanje kave oko 9.30 do 11.30 i opet između 13.30 i 15.30 sati poslijepodne. Ima smisla, zar ne?

No, što ako se budite nevjerojatno rano?

Prema istraživanjima ‘iako je oslobađanje kortizola uglavnom kontrolirano od Sunca, razina povećanja kortizola je za oko 50% nakon buđenja’. U tom slučaju, kažu znanstvenici kavu ne trebate piti najmanje sat vremena.